AKTUELLT

AYURVEDATIPS: Sommar är Pittatid

Efter den lite ovanliga våren där tiden mellan Hägg och Syrén inte blev som den brukar går vi nu in i Pittaårstiden, den varma tiden. Pitta är förbränningens tid. Det är nu marken och vattnen blivit uppvärmda för växtlighet och bad. Våra kroppar och sinnen kan inte undgå att reagera på naturens signaler. Denna varma period når sin kulmen i juli-augusti, den tid vi brukar kalla rötmånad, den beskriver vad som sker i naturen.

Vad kännetecknar en Pitta i balans?
Pitta är eldens element, dvs förbränning, den eld som finns huvudsakligen i magtarmkanalen, men även i samtliga våra celler. Den eld som ger oss bra matsmältning och energi att handla. 
Pittapersonen karaktäriseras av god urskiljningsförmåga, initiativ, handling och beslutsamhet. Det känner vi igen från begreppet Eldsjäl.
 
Vad kännetecknar en Pitta i obalans?
En förhöjd Pitta, en överhettning av systemet, kan yttra sig som sura uppstötningar eller magkatarr. Obalansen kan också uttrycka sig i sinnet som het-levrad eller gall-feber. Irritation, vare sig på huden eller i humöret, är ett utslag av förhöjd Pitta. 
 
Vad du kan göra för att balansera din Pitta?
Svalka. Har du en tendens till Pitta-reaktioner, var försiktig med solen. Kraftig motion i solsken bör undvikas. Svalkande strandpromenader i solnedgången är mycket bättre. Ha något på huvudet, och är det kraftig sol bättre täcka kroppen så förlorar du mindre vätska. Oljemassage på morgonen görs bäst med Pitta massageolja . Använd Pitta aromolja för en svalkande atmosfär i hemmet eller i bilen. Kokosnötsolja är också kylande och har en viss solskyddsfaktor naturligt.

Ät mat som balanserar Pitta. Sommarsäsongen är full av frukt, bär och grönsaker. Generellt är allt grönt med bitter smak balanserande för Pitta. Rött är tecknet för eld, och dessvärre är stora mängder jordgubbar inte det bästa. Minska på salt, sur, kryddig och mycket varm mat. Välj istället rätter med söta, bittra och sammandragande smaker eftersom dessa balanserar Pitta. Det är särskilt viktigt att bara äta när du är riktigt hungrig. Ät med måtta då mycket varmt väder gör att matsmältningen fungerar med reducerad kapacitet. Krydda med svalkande kryddor, exempelvis fänkål, koriander, dill, citronmeliss och mynta. I måttlig mängd även kardemumma, spiskummin och ingefära. Eller använd vår Pitta-Balans Krydda. Pitta-Balans Te – drick avsvalnat eventuellt med lite citron, en liter om dagen.

Tag det lugnt på sommarheta dagar, välj skugga – men fysisk aktivitet är alltid ett viktigt inslag i ett balanserat liv. Frestande att vara uppe länge när det är så ljusa kvällar, ja, och dessvärre följer också
tendensen att torka ut kroppen(Vata), och det i sin tur skapar obalans i Pitta. Som vanligt rekommenderas inom Ayurveda att försöka komma i säng vid 22-tiden och stiga upp vid 5-6 -tiden för att ha som mest nytta av de olika energierna som finns runt om oss.  

Toppendryck för sommaren är Lassi!
Grundrecept:
Om möjligt använd helt färsk yoghurt, helst hemgjord, till exempel med en yoghurt-box.
Späd yoghurt med vatten (en del yoghurt till 3–4 delar vatten) och vispa sedan.

Peppermint Lassi:
Per glas, ½ tsk färsk (eller torkad) pepparmynta, finskuren.

Rose Lassi:
Innan du vispar, tillsätt några droppar rosenvatten. Söta med socker om så önskas.

Kokos Lassi:
Ett skvätt av kokosmjölk eller kokoscreme , tillsätt en nypa vanilj och socker.

Salt Lassi:
Krydda med salt (helst  bergssalt ) och en nypa malen spiskummin och mald ingefära.

Känslig mage?
Toppenpreparat är Ayu 11, Avipattikar, .
För stopp i maten, Ayu 33, Triphala.

Allergikänning?
Hösnuva och pollenallergier kan blomma ut. Ibland kan det ske små mirakler om du minskar ditt intag av socker och alla former av mjölkprodukter. En del mildrar ett allergiutbrott med en kall dusch, eller att skölja handleder och fotleder i kallt vatten. Att avsluta en dusch med kallare vatten hjälper också en övervarm Pitta, gärna en stund längre just över magen.

Just nu har vi produkterna Ayu 22 Udana och Ayu 23 Swaralin på centret.
Ayu 22 är förebyggande och symptomlindrande, Ayu 23 kan ge direktlindring men är kortvarig.

Hör av dig till centret vid behov.
 

Må gott i sommarvärmen!

Ps. Här kan du läsa mer om Ayurveda eller boka en Ayurvedisk hälsokonsultation med Maja.